Elk bedrijf verdient haar eigen (partime) CFO

24/7 Ondernemer.

mijn bedrijf groeit, maar hoe regel ik die financiering?

U bent Ondernemer. En dat bent u 24/7. U heeft intussen een mooi bedrijf opgebouwd en steeds vaker loopt u tegen een situatie aan waarvoor u eigenlijk een dure adviseur, vaak uw accountant, weer voor moet raadplegen. ’s-Avonds in bed spoken vragen door uw hoofd als “mijn bedrijf groeit, maar hoe regel ik die financiering?” Of u stelt zich de vraag: “hoe moet ik mijn interne organisatie, mijn processen aanpassen om de omzet groei te ondersteunen?” Ook zeer herkenbaar is de vraag: “wat levert die omzet groei nu onder aan de streep op? In Welke product-markt combinaties kan ik daarom het beste investeren?” En wat te denken van knelpunten in uw administratie, automatisering of HR proces?

U voelt zich eenzaam.

Over deze kwesties kunt u vaak met niemand praten en de kans bestaat dat u zich eenzaam gaat voelen. Erger nog, u raakt gestrest. U wilt verder met uw onderneming, maar uit kosten overweging kunt u niet iedere week met uw accountant praten. Maar wie kan u dan helpen?

 

Uw eigen parttime CFO

Als CFO/Controller met ruim 25 jaar ervaring kan ik of één van mijn interim collega’s u als sparring partner, rechterhand, de oplossing en steun bieden waarnaar u op zoek bent. En dat tegen een aantrekkelijk tarief.

 

Voortdurend verzetten van de mijlpalen.

U ziet als echte ras ondernemer steeds nieuwe kansen en mogelijkheden, terwijl uw organisatie zeer druk intern gericht bezig is om alles ‘op orde’ te krijgen, te verbeteren, nieuwe activiteiten, productmarkt combinaties en zo te integreren in Erp applicaties, en rapportage systemen, ja intussen heeft u nieuwe kansen geroken, sterker nog, vaak besluiten genomen om wederom iets nieuws te starten. En dat is dan ook direct het onderscheidende vermogen van een succesvolle organisatie: onderhouden van bestaande product markt combinaties, maar ook het lef hebben om in nieuwe kansen te stappen en daarin substantiële investeringen te doen. Maar uw organisatie moet het wel aan kunnen. Juist daar kan de CFO u prima zorgen uit handen nemen.

 

Communiceren.

Voor medewerkers in de ondersteunende functies zoals Finance, HR en IT kan deze ondernemers drang soms ook lastig zijn. “We willen onze zaken graag op orde hebben.” Vooral de ‘to do’ lijsten van de medewerkers die de veranderingen moeten doorvoeren,   lijken zeer moeizaam afgerond te kunnen worden. Hierdoor kan zelfs een zekere weerstand ontstaan tegen de, in de ogen van de medewerkers, voortdurende veranderingen. Je hoort een hoofd administratie wel vaker de uitspraak doen: “door alle nieuwe initiatieven, kunnen we niets goed afronden”.

We willen onze zaken graag op orde hebben

Het is de absolute taak van de CFO om de bestaande en nieuwe initiatieven te vertalen naar Business cases, en sommige daarvan zullen op CFO advies worden gestopt, maar vooral is het noodzaak te communiceren en uit te leggen naar je organisatie, naar de medewerkers, waarom er dingen ‘weer’  veranderen, waarom we dit doen en ook eenvoudig weg welke concrete stappen van hem of haar gevraagd worden. Blijf in gesprek, leg uit, denk mee, zorg voor mensen en middelen en bovenal motiveer.

 

Toegevoegde waarde.

Ook dat is toegevoegde waarde van een CFO/Business Controller: “er voor zorgen dat de organisatie nieuwe goede ondernemers initiatieven begrijpt en daardoor graag wil blijven faciliteren”.

 

Dienstverlening.

Ik wil graag met u praten over de inzet van een (parttime) CFO of Controller, zodat uw bedrijf optimaal de inzet van een ervaren business partner kan benutten, tegen acceptabele kosten.

 

Van Goch Controllers BV
Carel van Goch
0653926970
A 08 mei 2017 / Carel van Goch